dwatyKNY: KOTA KINABALU to MIRI via BRUNEI...

Thursday, May 15, 2014

KOTA KINABALU to MIRI via BRUNEI...

Assalamualaikum wbt...

CNY tahun ini aku berpeluang menjelajah negeri orang... bukan setakat negeri... malah negara orang... alah... negara jiran jer... seronok sangat bila dapat melihat persekitaran yang lain daripada negara sendiri... teruja dan jakun... itulah yang aku rasa bila berada di Negara BRUNEI DARUSSALAM walaupun hanya berada diatas jalan rayanya... hahaha

Malaysia mempunya 13 buah negeri dan aku mempunya impian untuk menjelajah ke seluruh negeri tersebut... Alhamdulillah... hampir 80% impian terlaksana... bakinya adalah SARAWAK dan KELANTAN jer lagi yang aku belum jejaki... so, bila member ajak Cuti2 CNY dekat MIRI, SARAWAK... aku terus ON... aku memang dah lama nak p SARAWAK... bila member plan mengunakan JALAN DARAT dari KOTA KINABALU ke MIRI.. aku lagilah ON walaupun aku tau perjalanannya mengambil masa yang lama... alah... macam tak biasa... dari KK ke Tawau 8 jam... takde hal... dari Putrajaya ke Penang 5 jam ok jer... KK ke Miri takde masalah kot... malah aku rasa lagi excited coz pengembaraan ini akan melalui banyak Pekan2 kecil/kawasan Pedalaman di SABAH, SARAWAK dan juga akan keluar masuk negara BRUNEI D.S.. so, JANGAN LUPA BAWA PASPORT coz ada banyak check point yang menanti...

31 JAN 2014..
Pada mulanya kami plan nak gerak awal dengan harapan sempatlah sampai LIMBANG sebelum gelap.. tapi disebabkan ada emergency case, so kami bertolak agak lewat sikit dalam pukul 4 petang dari Kota Kinabalu menuju LAWAS dan bukannya LIMBANG... itu pun tak yakin sempat sampai Lawas atau tidak... jika tak sempat.... bermalam kat SIPITANGlah jawabnya... honestly kami tak berkesempatan langsung/tak terpikir langsung nak cari apa2 info dari rakan2 blog yang boleh dijadikan panduan... on the way tu baru sibuk goggle sana2 sini cari arah tapi line internet plak dah bikin hal... masuk kawasan pedalaman... memang errorlah... so, kami main hentam jalan jer... just follow signboard PAPAR ke BEAUFORT ke SIPITANG... Alhamdulillah masuk area SIPITANG baru jumpa signboard LAWAS... rupanya, dah nak sampai check point pertama...

Kami tiba di POS KAWALAN IMEGRESEN SINDUMIN, SABAH sekitar pukul 6 pm lebih... keadaan yang masih cerah ditambah lagi dengan kenderaan yang agak kurang mempermudahkan urusan kami dengan pihak Imegresen... kami ditanya hendak kemana??? Kalau setakat Lawas tak perlu cop pasport... yelah... Lawas tu pun Malaysia juga... tapi kalau nak masuk BRUNEI baru cop pasport... ohhh... patutlah... aku perasan kebanyakan kenderaan langsung tak singgah... terus jalan jer... nak ke Lawas jer kot...

Oleh kerana destinasi kami adalah MIRI... so, silalah sediakan PASPORT untuk pemeriksaan.... Seronoknya apabila POS KAWALAN IMEGRESEN MERAPOK (LAWAS) SARAWAK terletak bersebelahan sahaja iaitu dibangunan/ di bawah bumbung yang sama.. thats mean kami kini berada di SEMPADAN KELUAR SABAH, MASUK SARAWAK... pegawai imegresen sempat berpesan kepada kami... PASTIKAN ADA 10 COP SEBELUM SAMPAI MIRI... termissed 1 cop kena patah balik... so, SILA DOUBLE CHECK PASPORT YANG TELAH DIPERIKSA...

peta lokasi Pos Kawalan Imegresen

Usai cop pasport... luruskan badan dan buang apa2 yang patut... kami meneruskan perjalanan... hari pun dah semakin senja...mujurlah jalan rayanya lurus cuma tiada lampu jalan... dengan kepakaran driver...akhirnya kami selamat tiba di LAWAS sekitar jam 8 malam... lapar, penat, ngantuk semua ada... tapi kena tahan... yang penting sekarang cari hotel dulu...kami ada nampak HOTEL SERI MALAYSIA masa mula2 nak masuk pekan Lawas tapi kami tak berkenan... nak tidur jer pun... hotel bujet dah cukup... masalahnya... hampir semua kedai2 dah tutup... orang pun dah balik rumah masing2... benarlah kata member Sarawak tidur awal dan aku akuinya coz baru pukul 8 dah sunyi sepi...

Pusing punya pusing jumpa plak KFC yang masih beroperasi.... tidak jauh dihadapan, kelihatan restoran cina yang masih terang benderang.. maybe sempena CNY kot... terpandangkan hotel bujet yang berada di tingkat 1 atas restoran tersebut, kami terus berhenti... MAXION HOTEL nama diberi... Alhamdulillah ada bilik kosong... harga bilik pun murah... bilik single just RM50 semalam... manakala standart twin RM65... oklah.. janji dapat tidur... usai mandi... kami cari makanan... memang takde pilihan... KFC jadi santapan... yang lawaknya... kami boleh tersesat nak p KFC... hihihi

1 Feb 2014

selamat pagi LAWAS...

Seawal 8 pagi, kami dah cek out... cari breakfast dan terus pecut keluar dari Lawas... excited sebenarnya nak masuk Brunei... sejam perjalanan.. akhirnaya kami tiba di POS KAWALAN IMEGRESEN MENGKALAP (LAWAS) SARAWAK dan seterusnya ke POS KAWALAN LABU (TEMBURONG) BRUNEI D.S... selesai pemeriksaan pasport di kedua2 Pos Kawalan tersebut... kami diarahkan ke KASTAM LABU BRUNEI pula yang terletak dibahagian tepi bangunan untuk mendaftar kenderaan yang kami naiki... mujurlah dah standby bawa surat beranak(GERAN) kereta tu sekali... coz no enjin dan casis diperlukan semasa mendaftar... seronoknya apabila dimaklumkan plat no kereta telah didaftar seumur hidup... so, bila2 masa nak masuk Brunei dah takde hal...  hanya perlu tunjuk slip pendaftaran....

SELAMAT DATANG KE PEKAN BANGAR BRUNEI

Melewati PEKAN BANGAR, BRUNEI kami dihidangkan dengan pemandangan yang SubahanAllah, so islamik... papan tanda, bangunan, gerbang dan sebagainya semua ditulis dalam bahasa jawi dan rumi... kebersihannya juga sangat terjaga...

walaupun hanya pekan kecil... tetapi rumah2 yang dibina disepanjang jalan bak istana... kereta mereka mewah... al-maklum, Brunei adalah negara pengeluar minyak... negara yang kaya dan penuh keberkatan... sepanjang melalui negara ini juga... cuaca tidak panas dan tidak mendung... tapi hujan gerimis...

setengah jam perjalanan, kami akhirnya tiba di check point yang ke 5 iaitu POS KAWALAN IMEGRESEN PUNI (TEMBURONG) BRUNEI... Pos Kawalan ini sangat tersorok, so sila perhatikan signbord dengan teliti...

Jambatan Persahabatan Malaysia Brunei..

Jika sebelum ini, Perkhidmatan Feri disediakan untuk menyeberangi SUNGAI PANDURAN menuju POS KAWALAN IMEGRESEN PANDURAN (LIMBANG) SARAWAK... namun kini tidak lagi... sebuah jambatan persahabatan Malaysia Brunei telah dibina dan mula digunakan sejak Disember 2013... jambatan ini bukan sahaja menjalin kerjasama bahkan memudahkan pengguna jalan raya....

Tak sampai 10 minit berada disempadan Brunei akhirnya kami kembali semula ke Malaysia... hihihi... usai cop pasport... kami meneruskan perjalanan... ada 4 lagi Pos Kawalan yang menanti sebelum sampai MIRI dan kami MESTI BERADA DI POS KAWALAN YANG TERAKHIR SEBELUM PUKUL 10 MALAM... iaitu sebelum POS KAWALAN ditutup dan beroperasi semula pada esok harinya..

Ketika melalui jalan raya LIMBANG... kami perlu berhati2.. takut tersalah masuk simpang... singboard kena tengok betul2... tapi akhirnya tersesat juga... kami terlepas pandang signboard TEDUNGAN dan KUALA LURAH... so, patah balik, singgah shell dan tanya budak2 yang kerja kat situ... barulah kami jumpa jalan sebenar... memang sangat mengelirukan... sekali lagi pesanan... SILA TENGOK SIGNBOARD DENGAN TELITI...

Plaza Limbang

kami tiba di POS KAWALAN IMEGRESEN TEDUNGAN (LIMBANG) SARAWAK sekitar pukul 11.30 pagi.... mujur tak jammed... so cepatlah urusannya... POS KAWALAN IMEGRESEN KUALA LURAH BRUNEI yang terletak beberapa meter dihadapan juga tak banyak kenderaan...

Sekali lagi, kami berada di wilayah BRUNEI DARUSALAM.. pemandangan kali ini lebih meriah kerana ada banyak bangunan serta MASJID yang berjarak dekat... so, no excuse yer tak singgah solat... terlepas masjid don't worry, ada masjid lain menunggu didepan... jika di LIMBANG panas terik... masuk kawasan BRUNEI cuaca kembali redup, mendung tapi tak hujan...Subahanallah...

seronoknya apabila sepanjang jalan kita juga diajak berzikir...

Jauh perjalanan luas pemandangan... semakin jauh perjalanan... ingat free ker... tu yang terkejut bila jumpa Tol ketika melalui JAMBATAN RASAU... cuak juga coz mana nak cekau duit Brunei...tak banyak $3.00 dolar jer... masalahnya sorg pun tak tukar duit... hasil siasatan rupa2nya bayaran tol juga boleh dibayar menggunakan RM10.00...

Pic diatas diambil dari arah bertentangan... ketika ini kami semakin menghampiri POS KAWALAN IMEGRESEN SUNGAI TUJOH (KUALA BELAIT) BRUNEI... jika tidak mengenangkan kami perlu sampai di MIRI sebelum hari gelap...Pasti kami sudah melencong ke BSB@BANDAR SERI BANGAWAN...

Dalam banyak2 Pos Kawalan...disinilah tempoh yang paling lama kami ambil untuk melalui pemeriksaan imegresen... hampir 2 jam... Memang menguji kesabaran dan kemarahan... sape tak marah kalau ada kereta yang sengaja potong que... kereta jer besar tapi otak kecik...

Sempadan Pintu keluar Brunei masuk Sarawak...

Memasuki semula kawasan Sarawak... tak kurang jammednya... padahal Pos Kawalan terakhir iaitu POS KAWALAN IMEGRESEN SUNGAI TUJOH (MIRI) SARAWAK tak sampai 2km pun dari sempadan...

Ketika ini jam telah menghampiri 4 petang dan kami masih terperangkap dalam kesesakan... manakala bandar MIRI masih ada 50km di depan sana... its ok... janji dah masuk Malaysia semula... apa2 hal dah boleh guna line phone malaysia... hehehe... selain Brumei...Sarawak juga mengenakan bayaran tol RM10 ketika melalui ASEAN BRIDGE....

hasil yang diperoleh... penuh muka surat...

Setelah melalui perjalanan yang panjang dan memenatkan... kami akhirnya selamat tiba di bandar MIRI pada waktu Maghrib... agak kelam kabut juga sebab baru nak cari hotel... nasib baik hotel ada di merata2... dan nasib baik juga masih banyak kedai2 especially kedai makan yang masih beroperasi... kami memilih untuk menginap di hotel bujet dekat dengan Shopping complex... boleh ngular... hehehe

mencuba burger made in Miri... boleh tahan sedap...

ADA APA DEKAT MIRI, next punya story...

psssttt : sorry entri panjang... but i still hope it can help anyone yang bercadang untuk mengembara ke Miri menggunakan Jalan Darat...

1. Baca pun dah penat...belum merasainya lagi... hehe

1. hahaha.... saya lagi penat nak mengarang... by the thanx baca :)

2. Assalamualaikum, saya blogwalking kt sini, jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...

3. Pada kakak ianya satu yg menarik sebab sehari boleh lalu 3 negeri berbeza. Cuma passport penuhlah dgn chop kalau sampai 10 kali. Kalau pergi berkali-kali cepat habislah mukasurat pasport tu:)

4. mesti seronokkan menggembara... tengok kampung2 di pendalaman ... pengalaman tu berharga

5. bestnya dapat ke brunei..memang jalan nye lengang je ke?/tak de orang??

1. masa kami masuk wilayah brunei... kami pun tertanya2 juga... apsal sepi... maybe coz cuti sekolah... atau mungkin tumpuan org lebih ramai dekat area bandar...

6. Thanks dwaty coz singgah di blog akak JM..nanti nk explore apa yg ada kat blog ni hiks..wowww jauh betul perjalanan...baru baca pun dh rasa penat..
    akak JM pun belum pernah sampai Brunei..itulah yg bestnya kan byk sing dalam bahasa Arab dan nampak islamik sgt

7. Salam..admin..nak tanya kan..geran kreta yang dibawa masuk brunei tu perlu geran salinan asal ke atau boleh bawa salinan je?? sbb bank bagi salinan je kat sya.tq.blog yg menarik

1. Xkesah asal atau salinan.. yg penting nampak apa yg tertulis n boleh di baca..

2. Xkesah asal atau salinan.. yg penting nampak apa yg tertulis n boleh di baca..

8. Assalamualaikum dan salam sejahterasemua....

Jom ramai-ramai jalan-jalan & shoping di Kota Bandung Indonesia

Pakage untuk 6 orang keatas

Utk Harga Pakage Bandung City Tour 3 hari 2 malam utk 6 org keatas
    Pakage : Transport (Apv Suzuki) & Hotel 2 star + Sarapan Pagi (Hyper InnHotel)
    RM180 / seorang

1 day : Bandung City Tour (Shooping)
    2 day : Bandung City - Tangkuban Perahu Tour @ Kawah Putih Tour - Bandung City Tour (Shooping)
    3 day : Bandung City Tour (Shooping

Untuk Harga Pakage Bandung City Tour 4 hari 3 malam utk 6 org keatas
    Pakage : Transport (Apv Suzuki) & Hotel 2 star + Sarapan Pagi (Hyper InnHotel)
    RM220 / seorang

1 day : Bandung City Tour (Shoping)
    2 day : Bandung City Tour - Tangkuban Perahu Tour @ Kawah Putih Tour - Bandung City Tour (Shooping)
    3 day : Bandung City Tour (Shooping)
    4 day : Bandung City Tour (Shooping)
    ** Jika mahu ke Trans Studio Bandung juga boleh

Program Free & Easy
    Kunjungi web kami
    Www.tourmalaysiabandung.com
    Www.baladewatour.com
    W.a. +6282216910022
    +6281251200062

9. assalamualaikum admin..sy pn mau pg miri pakai jln darat..mau tnya..yg geran kereta tu mesti penama dlm geran sama ngn org yg bawa kereta ka?huhu

10. Assalamualaikum , kami dari trans459bandung.com, nak menawarkan pakej hotel and transport kat bandung dan Jakarta .
    Sila compare dengan company lain jer!!!!

PRICES START FROM : RM196

4day 3night (included TEBU HOTEL *** bukan hotel kat pelosok ya tapi kat town , breakfast, and transport yang canteq dan selesa)
    1. 6 person. RM315
    2. 4 person RM400
    3. 2 person RM499

Contac
    whats app : +62 853 222 30 787
    email . : trans459bandung@gmail.com
    website . : www.trans459bandung.com

11. Salam sejahtera Tuan / Puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp sahaja dekat
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Dijamin kami bagi harga yang sangat berbaloi & service yang terbaik / layanan 5 Bintang ***** (Insya Allah).
    Mohon maaf Tuan/Puan apabila ada ayat yang kurang berkenan dalam Promotion yang kami tawarkan..

Nb : Yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada, tapi kami jamin yang terbaek tetap Dhani Bandung (Insya Allah) jom-jom di Bandung murah jer , Terima Kasih..

12. Salam sejahtera Tuan / Puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp sahaja dekat
    Email : Dhanibandung@yahoo.com

Nb : Yang lebih mahal banyak yang lebih murah pon ada, tapi kami jamin yang terbaek tetap Dhani Bandung (Insya Allah) jom jom di Bandung murah jer , Terima Kasih..

13. Salam sejahtera Tuan / Puan semoga semua senantiasa diberikan kesehatan dan dimurahkan rezeki nya (amiin). kami disini nak menawarkan semua kereta tuk (Bandung/Jakarta City Tour). Bagi siapapun Tuan / Puan yang dah ada plan tuk bercuti di Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta untuk transportasi semasa di Bandung/Jakarta boleh sahaja PM atau Whatssapp sahaja dekat

14. Salam Satu Malaysia Tuan & Puan

Kami Alifa Bandung Syariah Tour ada sedia perkhidmatan supir / fullboard pakej bercuti ke Bandung & Jakarta.

Ada Beberapa Pakej bercuti, yaitu

Pakej Gold Executive = supir,hotel,makan & tiket lawatan (per pax)

Pakej Silver Busines = supir,hotel & makan (per pax)

Pakej Bronze economic = supir & hotel (per pax)

Pakej Transport jimat = khidmat supir sahaja (per day)

Rate sewa Kereta per Day :
    # Suzuki APV /Toyota Avanza/Daihatsu Luxio (6 seat)
    Rate: IDR 400.000 or RM 115

# Toyota Innova / Kia Pregio (8 seat)
    Rate: IDR 550.000 or RM 160

# Coaster Isuzu Elf Short (11 seat)
    Rate: IDR 650.000 or RM 185

# Coaster Isuzu Elf Long (17&19 seat)
    Rate: IDR 850.000 or RM 245

* Include : minyak, parking fee, tol, driver, toll, driver meal and kereta

* Exclude : entrance fee ke tempat-tempat pelancongan untuk persons & kereta.

Sila Tuan dan Puan decide tempat lawatan boleh ikut tentatif program yg sudah di sediakan atau ikut plan sendiri. untuk layanan kami janji akan berikan layanan yg tiptop,keranah,ramah & berbudi bahasa. Our service guaranteed if service tak ok tak payah payment at last day tuh. InsyaAlloh sedikit rejeki dari tempahan anda akan disalurkan pada badan amil zakat tempahan karena company kami compang syariah.

Joom Tempah sekarang juga dan dapatkan special rate dari company kami. InsyaAlloh barokah.

Whatsapp : +62 852 9446 6131 (Ahmad Alifa)

email : ahmadalifabandungtour@gmail.com

facebook & email: ahmadalifabandungtour@gmail.com

LINE and Wechat and whatapps :

+62 852 9446 6131

Semoga inform yg saya berikan dapat
    memudahkan urusan untuk bercuti ke bandung.

Terima kasih.
    Wassalam.wrwb.

15. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...
    Semoga Tuan/Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezki(Amiin). Buat Tuan/Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung/Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :

Call : +6282282222896
    Email : Dhanibandung@yahoo.com
    Blog : Melancongdibandung.blogspot.com(Dhani Tour Bandung)
    Website : www.paketpelanconganbandung.com
    Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan...Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang...

KAMI PUN MENYEDIAKAN PAKET BERUPA TRANSPORT DAN HOTEL

Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan/Puan untuk ke Bandung.
    Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Dhani Tour Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja... Wassalam dan Terima Kasih...

CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

16. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...

Blog : paketpelanconganbandung.blogspot.co.id

CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

17. Salam sejahtera Tuan / Puan, Sebelum itu ingin memohon maaf kerana membuat promosi disini...

Blog : paketpelanconganbandung.blogspot.co.id

CITY TOUR BANDUNG DAN CITY TOUR JAKARTA

18. Salam sejahtera Tuan / Puan, semoga Tuan / Puan senantiasa diberikan kesihatan yang baik dan dimurahkan rezeki (Amiin)… Kami disini ingin menawarkan perkhidmatan sewa kereta di Bandung / Jakarta. Buat Tuan / Puan yang sudah merancang bercuti ke Bandung / Jakarta dan memerlukan kereta beserta pemandu bolehlah hubungi kami :
    Call : +6282262272279
    WhatsApp : +6282280000071
    Email : podomorootransportbandung71@yahoo.com
    Blog : http://podomoroopelancongbandung.blogspot.co.id (Podomoroo Transport Bandung)
    Facebook : Podomoroo Transport

13 Pax = 290 Rm / Pax
    14 Pax = 270 Rm / Pax
    15 Pax = 280 Rm / Pax

Kami sangat mengutamakan kepuasan tetamu dan dijamin harga yang sangat berpatutan.. Insya Alloh kami memberikan service yang terbaik dan layanan taraf 5 bintang… Semoga inform dari saya dapat memudahkan urusan bercuti Tuan / Puan untuk ke Bandung.

Nb : Yang lebih mahal itu banyak, yang lebih murah pun ada tapi kami janjikan yang terbaik dari Podomoroo Transport Bandung... (Insya Allah) Jom mari melancong di Bandung murah sahaja.. Wassalam, Terima kasih...